Om Resonans

 

 

Resonans Festival 2018

I år har festivalen fokus på liv, død og kunstig intelligens.

Festivalen Resonans blev afholdt første gang i KU.BE i november 2017 og er nu tilbage med fire dages program, der fokuserer på kunst, krop og samfund – i år med særligt fokus på vores forhold til liv, død og nye teknologier.

Hovednavnet på årets festival er den prisbelønnede, italienske kunstner og forsker Marco Donnarumma, som ofte arbejder med kunstig intelligens, bioteknologi og robotter i sine værker og har turneret med dem i mere end 60 lande verden over. Hans optræden på Resonans er den første i Danmark.

Maskinproteser, algoritme-dans og nyskrevne noveller om døden

Forestil dig en danseforestilling, hvor der ikke bare er tre mennesker på scenen, men også tre robotter. Eller rettere tre maskiner, der er fastgjort til dansernes kroppe som proteser. Maskinproteserne er forstærket med kunstig intelligens og har derfor deres egne ideer om, hvordan de vil bevæge sig. Hvordan ændrer sådan en teknologi på vores forståelse af den menneskelige krop og bevidsthed?

Det er spørgsmålet, som undersøges i forestillingen Alia: Zû tài, der åbner festivalen den 14. november – og får verdenspremiere samme aften.

Udover åbningsforestillingen Alia: Zû tài vil man kunne opleve yderligere fem af Donnarummas performances og installationer i løbet af de fire Resonans-dage i KU.BE, blandt andet hans musikperformance Corpus Nil, hvor en menneskekrop og en kunstigt intelligent maskine laver musik sammen gennem bevægelser, biofysiske sensorer og sofistikerede computer-algoritmer. Donnarumma vil også være hovedtaler på festivalens endags-konference om krop, lyd og maskiner samt lede en workshop for performere og kunstnere, der arbejder med teknologi.

Kunsten at skildre døden

At komme hele vejen rundt om en kunstner og et emne på denne måde er grundideen bag Resonans, der fokuserer på få men omfangsrige produktioner og bookninger, som til gengæld får lov til at folde sig helt ud.

I det andet hovedprojekt på årets festival, ”Kunsten at skildre døden”, er ph.d og sundhedsforsker Hanne Bess Boelsbjergs arbejde med døende kræftpatienter i centrum. Festivalens program byder bl.a. på en oplæsningsaften, hvor danske forfattere læser digte og noveller, de har skrevet ud fra Boelsbjergs interviews med døende og deres pårørende. Der vil også være en workshop for sundhedspersonale i Frederiksberg Kommune, som vil få indblik i den nyeste forskning på området samt indsigter i, hvordan kunst, musik og historiefortælling kan bruges som lindring for døende patienter.

Og som den tredje vinkel på festivalens fokus på liv, død og teknologi, kan man opleve komponisten Jeppe Just Christensen og hans fantasifyldte, hjemmebyggede skrammel-instrumenter, som giver nyt liv til gamle cykelhjul, tørrestativer og skraldespande. Helt uden brug af computere og avancerede algoritmer.

X